رونمایی از سند رسمی وقف

رونمایی از سند رسمی وقف

در چهارمین همایش وقف و رسانه از سند رسمی وقف در جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

 

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان ثبت اسناد، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، قائم مقام سازمان صدا و سیما و لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: درگذشته در حق وقف، این سنت حسنه الهی ظلم و جفاهای متعددی شده که هم اکنون نیاز است تا با همکاری رسانه ها گام های استواری برداشته تا گذشته جبران شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به فعالیت های خوب رسانه ها در سالهای گذشته افزود: ما ازاصحاب رسانه انتظار داریم تا اصل وقف را هنرمندانه و عالمانه برای مردم تبیین و تبلیغ کنند در این صورت است که کسانی هم که با کارکردها و احکام وقف آشنا نیستند می توانند با درک احکام درست وقف حق آنرا ادا کنند و ناخواسته در حق وقف جفا نکنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه به اصحاب رسانه پیشنهاد کرد تا خدمات و کارکردهای مختلف وقف برای مردم مطرح و خدمات معنوی، فرهنگی و کارکردهای اجتماعی در قالب کمک به محرومان و یتیمان، کارکردهای فرهنگی از جمله ایجاد مساجد،‌ تکایا، مراکز علمیه، مدارس و دانشگاه ها، کمک به دانشگاهیان برای تحصیل و کسب رتبه های علمی ، بازگو شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در ادامه به تشریح کارکردهای وقف در ترویج اسلام از دوران حضرت رسول اکرم (ص) تاکنون پرداخت و گفت:کاهش فاصله طبقاتی، ایجاد مهر و محبت و ایثار و تواضع از جمله آثاری است که وقف در جامعه به جا می گذارد. وی افزود: اصحاب رسانه باید درباره ماندگار بودن وقف و‌‌‌‌ آثار آن به مردم اطلاع رسانی کنند چنانچه هم اکنون ما موقوفه ای داریم که متعلق به 1116 سال پیش است و هنوز از آن بهره برداری می شود.

وی ترویج وقف و تبین آن برای مردم را وظیفه همگانی بیان کرد و افزود: اگر امروزه کسی نمی تواند به تنهایی سرمایه ای را وقف کند جا دارد که رسانه ها وقف خانوادگی را مطرح کنند به این منظور که یک خاندان، یک صنف، یک سرمایه را با نیت واحد وقف کنند. محمدی افزود: رسانه ها باید مردم را از چگونگی بهره برداری از موقوفات و مصرف عواید آن مطلع کنند چرا که برخی اوقات ما ارقام بالایی را از وقف می شنویم که باید برای مردم کارکردهای آن را نیز مطرح کنیم. وی اضافه کرد:دولت به عنوان مجموعه ای اجرایی نیز باید حمایت کافی برای این مشارکت مردمی داشته باشد.

رییس سازمان اوقاف با اشاره به اصلاح ساختار جدید این سازمان افزود: بعد از 27 سال ساختار اوقاف اصلاح شده که امیدواریم با هدف گذاری صحیح به آنچه که مد نظر است، برسیم. وی در ادامه به موقوفات مورد نیاز جامعه اشاره کرد و گفت: تناسبی بین نیات واقفان نیست به این منظور که گاهی اوقات برای یک نیت دو درصد موقوفه داریم و برای برخی نیات تا 50 درصد وقف شده است.

محمدی افزود: نیاز است تا سازمان اوقاف و رسانه ها با کمک یکدیگر در شناسایی نیازهای جامعه مردم را راهنمایی کنند. وی با اشاره به نظرسنجی سال 89 سازمان اوقاف و نتیجه 75 درصدی بی اطلاعی مردم از وقف گفت: پس از تلاش رسانه ها و سازمان اوقاف در اطلاع رسانی به مردم تا پایان سال 88 میانگین موقوفات جدید مردم هر سال 200 موقوفه بوده که به برکت این همکاری ها در سال 89 پنج برابر و در سال 90 هفت برابر شده است و در سال 91 گزارش شش ماهه نشان می دهد که رشد خوبی داشته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با انتقاد از کسانی که بدون تخصص در مورد وقف اظهار نظر می کنند افزود: همان طور که علوم جدید مثل فیزیک و شیمی تخصص می خواهد در امور دینی نیز باید تخصص داشت و به این امر نیز باید توجه کرد که عمل به نیت واقف واجب است و نمی توان وقف را با صلاحیت خود تغییر داد اما متأسفانه برخی مدیران و دستگاهها بدون رعایت قوانین شرعی و حقوقی کارهایی را انجام می دهند. وی گفت: 19 هزار و سیصد موقوفه را متولیان اداره می کنند و کسی نیست که از آنها بازخواست کند.

محمدی با اشاره به بیش از 12 هزار متولی در کشور گفت: برخی از این متولیان به خوبی کار خود را انجام می دهند و برخی نیز آن را حیف و میل می کنند که باید سازمان اوقاف کار آنها را سر و سامان دهد. وی افزود: بیش از 770 نوع نیت واقف را در نظام بانکی اطلاعات موقوفات بقاع برای شفاف سازی عملیات مالی موقوفات ایجاد کرده ایم تا همه بتوانند از این عملیات مالی مطلع شوند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از رسانه ها خواست تا با بیان عملکردهای سازمان اوقاف، اطلاع رسانی هنرمندانه ای را در جلب اعتماد مردم به دستگاه وقف و بیان انتظارات و توقعات مردم به دستگاه وقف انجام دهند و آنها را دراین زمینه یاری کنند. در این مراسم از تلاش های جمعی از مدیران رسانه ای فعال در عرصه وقف قدردانی شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ دو شنبه 18 دی 1391 ] [ 18:25 ] [ مصطفی ]
[ ]